Asiakaspalvelu: 06 557 7470

Vikapäivystys: 06 557 2146

Usein kysytyt kysymykset

Tarjoamme päästötöntä sähköä luotettavasti ja vastuullisesti läpi koko maan.
Sukupolvien mittaiset yritys- ja henkilöasiakkuudet ovat merkki siitä, että vuosien varrella palvelu
on pysynyt mutkattomana ja hinnat edullisina.

Meillä ei ole säännöllistä hinnantarkistusväliä, vaan päivitämme hintoja tarvittaessa.

Mahdollisista hinnankorotuksista tiedotamme aina mahdollisimman aikaisin, vähintään 1 kk etukäteen. Jos hintaa lasketaan, muutos voi tulla nopeamminkin voimaan.

Toistaiseksi voimassaolevan sopimuksen tuotetta voi vaihtaa 14 vrk vaihtoajalla.

Voit pyytää vaihtoa asiakaspalvelustamme joko lomakkeella, sähköpostitse tai soittamalla. Laitamme sopimusmuutoksesta sinulle vahvistuksen, joka sinun tulee vielä erikseen hyväksyä.

Jos sähkön pörssihinta on negatiivinen, sähkön käytöstä voi saada hyvitystä sähköenergialaskuun. Maksettavaksi tulee kuitenkin aina verkkopalvelumaksut veroineen sekä pörssisopimukseen kuuluva marginaali.

Voit tilata e-laskun oman verkkopankkisi kautta. Tarvittavat tiedot e-laskun tilausta varten, kuten asiakas- ja viitenumeron, löydät laskultasi.

Laskutamme 4,6 tai 12 kertaa vuodessa. Jos haluat muuttaa laskutusväliä, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Jos olet maksanut ylimääräistä, hyvitämme ylisuorituksen automaattisesti tulevilla laskuillasi. Jos kuitenkin haluat maksun palautuksen, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Sähkön hinta muodostuu sähköenergian hinnasta, verkkopalvelumaksusta ja veroista. Sähköenergian voit ostaa keneltä tahansa sähkönmyyjältä, mutta verkkopalveluyhtiötä ei voi vaihtaa.

Jos ostat sähköenergiasi toiselta myyjältä, mutta käyttöpaikkasi on Alajärven jakeluverkon alueella, saat kaksi laskua: toisen sähköenergiasta ja toisen verkkopalvelumaksuista.

Alaikäisen nimiin ei voi tehdä sähkösopimusta. Alaikäisen sähkösopimus tehdään tavallisesti huoltajan tai muun täysi-ikäisen henkilön nimiin.

Voit tarkistaa yhteystietosi katkotietoilmoituksia varten Oma kulutus -palvelumme osiossa Katkotietoilmoitukset.

Voit pyytää tunnukset Oma kulutus -palveluumme asiakaspalvelumme kautta.

Datahub on sähkön vähittäismarkkinoiden keskitetty tiedonvaihtojärjestelmä, johon tallennetaan tietoja Suomen 3,8 miljoonasta sähkönkäyttöpaikasta. Datahubin tietoja käyttävät noin 80 sähkönmyyjää ja 80 jakeluverkkoyhtiötä palvellessaan asiakkaitaan eli sähkön käyttäjiä. Yhteinen järjestelmä parantaa ja nopeuttaa sähkönkäyttäjän saamaa palvelua, kun tiedonvaihdon eri osapuolet (sähkönmyyjät, jakeluverkkoyhtiöt) toimivat samassa järjestelmässä. Järjestelmässä ovat tiedot sähkönkäyttöpaikasta, sähkön kulutuksesta ja sähkösopimuksista.

Voit tarkastaa omat Datahubiin tallennetut tietosi Datahubin asiakasportaalista. Asiakasportaaliin tunnistaudut suomi.fi-palvelun tarjoaman tunnistuspalvelun avulla.

Ennen laitteiston hankkimista kannattaa varmistaa meiltä, että laitteisto on kytkettävissä sähköverkkoon. Kun laitteistosi on asennettu, sähköurakoitsija toimittaa meille pientuotannon yleistietolomakkeen. Linkki lomakkeeseen.

Tämän jälkeen voit tehdä pientuotannon ostosopimuksen valitsemallesi sähkönmyyjälle.

Tuotettu sähkö vähennetään kulutetusta sähköstä taseselvitysjakson eli tunnin tai 15 minuutin ajalta ja näiden erotus siirtyy sähkölaskulle.

Datahubin palveluportaalissa pientuotantokohteet näkyvät tunneittain netotettuna. Oma kulutus -palvelussa kulutus ja tuotanto löytyvät omina mitattuina tietoinaan.

Alajärven Sähkö Oy tukee paikallista urheilu- ja kulttuuritoimintaa eri tavoin. Yleensä tämä tarkoittaa kaksipuoleista yhteistyötä esim. näkyvyyden kautta. Pääpainomme yhteistyössä on kaikessa lasten ja nuorten toiminnassa sekä urheilussa lajin korkeimmilla sarjatasoilla. Käsittelemme hakemuksia 2 kertaa vuodessa: kesäkuussa ja joulukuussa. Vapaamuotoiset hakemukset yhteistyömalliehdotuksineen voi lähettää sähköpostitse käsittelykuukauden 2 arkipäivään mennessä asiakaspalvelu@alajarvensahko.fi.